Effektivare öst-västliga transporter
Projektet Nordic Logistic Corridor ska leda till bättreöst-västliga förbindelser i norra Östersjöregionen ochNordNorge. Genom att förena de lokala och regionalautvecklingsstrategierna i Helgeland/Nordland, RegionVästerbotten och Vasa-Österbotten skapas en utvecklingsdynamikmed transport- och logistikområdet sommedel. De pågående omställningarna av transportmönstrenbåde inom och utanför den gemensammaregionen kommer att kräva nya lösningar.Näringslivet måste få tillgång till mer kostnadseffektivaoch miljöriktiga transporttekniker, samtidigt som det skallkunna nå allt större marknader. Från hamnarna vid Atlantkusteni Helgeland, via Europaväg E12 och Tvärbanan iSverige och vidare från Vasa Hamn, med järnväg eller E12,till övriga Finland skall samarbetet nå. Självklart skapasdärmed intressanta transportkopplingar, både till Ryssland,de baltiska länderna och ännu längre bort.- Vår "korridor" är unik i sammanhaget genom vår sjövägmellan Sverige och Finland. Det handlar om en korttransportväg — och tid är alltid pengar. Västerut ansluterde norska hamnarna Mosjöen och Mo i Rana till Atlanten.och skapa ett gemensamt logistik- och affärsområde, sägerTomas Sikström, infrastrukturstrateg på det kommunalabolaget INAB i Umeå.Viktiga investeringar i infrastruktur har redan gjorts i bådeSverige, Norge och Finland som bidrar till att stärka godstråket.Umeå hamn har delvis byggts om för de nya kraven påoch en ny omlastningscentral står klar i Storuman. I Vasabyggs också hamnen om för att kunna möta de nya kravenpå, bland annat, hantering av tunga containers och påden norska sidan pågår ombyggnader av hamnarna i Mo iRana och Mosjöen. Dessutom har en tunnel byggts i norskaUmskalet och järnvägen mellan Vasa och Seinäjoki i FinlandDet handlar om att skapa bättre förutsättningar för transitgodsi den norra regionen via