Ökat
antal strategier kring öst-västliga transportlänkar
En länk över Kvarken bidrar till regional utveckling och ett stärkt näringslivet
Kvarkenrådet, INAB och VASEK . Samarbete med näringsliv och myndigheter.
2016
Projekttid:
2 år
Budget:
8,3 msek
Under 2015 startade projektet Midway Alignment Botnia-Atlantica - MABA. Nu är fas ett avslutad och arbetet fortsätter med projektet MABA II. Projektet ska resultera i underlag inför fortsatta investeringar i det öst-västliga transportstråket. Samordnande stödmottagare är Kvarkenrådet och övriga projektpartners är INAB (SV) och VASEK (FI).
Aktiviteterna i MABA II genomförs i partnerskapet samt i nära samarbete med regionala myndigheter och näringsliv.
Följande utredningar och analyser kommer att genomföras:
Det övergripande syftet med MABA är att etablera ett smidigt infrastruktursystem i norra Europa, som är till nytta för både godstransporter och persontrafik. Målsättningen är att skapa en gränshinderslös region i Kvarkenområdet, med ett välfungerande miljövänligt transportstråk i öst-västlig riktning, erkänt inom TEN-T nätverket.
__________________________________________________________________________
* TEN-T:
EU vill inrätta och bygga ut ett fullständigt transeuropeiskt transportnät (TENT-T) som består av infrastruktur för transport via järnväg, inre vattenvägar, vägar, sjöfart och flyg. Syftet är att få den inre marknaden att fungera på ett smidigt sätt. Källa: riksdagen.se
Projektet delfinansieras av Europeiska Unionen:
MER INFORMATION
MEDFINANSIÄRER